07 • 05 • 2004

2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta vērtējums

Pētījuma mērķis – noskaidrot pilotprojekta dalībnieku vērtējumu par VAS „Latvijas valsts meži" 2003. gadā realizēto apaļkoksnes tirdzniecības projektu, ar mērķi uzlabot un pilnveidot turpmāko sadarbību un konkursa dokumentu kvalitāti.

Salīdzinājumā ar Sabiedrisko attiecību aģentūras „P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības” veikto pētījumu 2003.gada pavasarī – pilotprojekta realizācijas sākumstadijā – secināms, ka kopējais vērtējums par VAS LVM Apaļkoksnes darbību ir pozitīvs un tas pēc 10 baļļu skalas paaugstinājies no 6,9 ballēm uz 7,11.

I Par apaļo kokmateriālu sortimentu piegādi 2003.g. apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros

  • Absolūtais vairākums, t.i. 86%, aptaujāto uzņēmumu kopumā pauž atbalstu apaļo kokmateriālu sortimentu izstrādes un tirdzniecības modelim kā vienam no valsts meža realizācijas veidiem.
  • Vairāk nekā divas trešdaļas uzskata, ka vienā pārdošanas sesijā apjoms būtu jāsadala vairākās līdzīgās daļās.
  • Vairākums uzņēmumu, t.i. 66%, ir apmierināti ar izsoli kā apaļo kokmateriālu sortimentu pārdošanas veidu. Gadījumā, ja LVM „Apaļkoksnes piegādes” piedāvātu apaļo kokmateriālu sortimentu elektronisku tirdzniecības veidu, izmantojot internetu, to atbalstītu puse aptaujāto uzņēmumu un puse arīdzan būtu gatava tajā piedalīties.
  • Dati liecina, ka zināmu daudzumu konkursā piedāvātā skujkoku zāģbaļķu sortimentu apjoma ir nepieciešams rezervēt mazo apjomu līgumu pretendentiem.
  • Konkursā piedāvātais sadalījums caurmēru grupās vairumā gadījumu atbilst uzņēmumu vajadzībām un pusei no aptaujātajiem tas ir devis papildus ieguvumu, par kuru varētu maksāt augstāku cenu.
  • 70% aptaujāto uzņēmumu uzskata, ka būtu ieinteresēti noslēgt ilgtermiņa apaļkoksnes sortimentu piegādes līgumu (līdz 3 gadiem).
  • Kopumā VAS LVM "Apaļkoksnes piegādes" veikto apaļo kokmateriālu sortimentu piegāžu kvalitāte uzskatāma par diezgan augstu, uz ko norāda vidējais vērtējums 7.11 punkti skalā no 1 (ļoti zema kvalitāte) līdz 10 (ļoti augsta kvalitāte).
  • Piegādes process ir atbildis cenai, kas par to tikusi maksāta, piegādāto apaļo kokmateriālu sortimentu kvalitāte atbilda piegādes līgumā noteiktajai un arī piegādes līguma izpilde kopumā atbilda tai, kas tika gaidīta, slēdzot līgumu ar LVM „Apaļkoksnes piegādes”.
  • 83% uzņēmumu ir saņēmuši visu līgumā paredzēto kokmateriālu sortimentu apjomu un tikai 17% atzīst, ka to nav saņēmuši.
  • Absolūtajam vairākumam 2003.g. apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta dalībnieku (94%) ir svarīgs stingri noteikts apaļo kokmateriālu sortimentu piegādes grafika sadalījums. Kā vēlamāko puse aptaujāto nosaukuši vienmērīgu sadalījumu pa mēnešiem.
  • Līdzšinējo VAS LVM „Apaļkoksnes piegādes” darbību skalā no 1 (ļoti slikta) līdz 10 (ļoti laba) aptaujātie uzņēmumi novērtējuši kā labu.
  • Lielākā daļa aptaujāto atzīst, ka nepieciešamības gadījumā jautājumos, kas saistīti ar līguma izpildi, LVM „Apaļkoksnes piegādes” darbinieki bija viegli pieejami un jautājumu risināšana, saistībā ar šī līguma izpildi, bijusi operatīva.

II Par mežizstrādes darbu veikšanu ar piegādi līdz ceļam 2003. gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros

  • Vairā kā puse, t.i. 62%, no aptaujātajiem mežizstrādes uzņēmumiem šāda veida konkursā piedalījušies pirmo reizi, un visi plāno tajā piedalīties arī turpmāk.
  • Pilnīgi visi aptaujāto uzņēmumu pārstāvji atzinuši, ka viņiem ir ļoti svarīgi jau slēdzot līgumu zināt, kāds būs viņu darba apjomu sadalījums visa gada garumā
  • Visi aptaujātie ir ieinteresēti noslēgt ilgtermiņa sadarbības līgumu ar LVM „Apaļkoksnes piegādes".
  • Pētījuma rezultāti rāda, ka vairāk uzņēmumu vēlas slēgt līgumu tuvākā laikā pirms darbu uzsākšanas.
  • Par to, ka konkursā piedāvātais 1 m3 apaļo kokmateriālu sortimentu sagatavošanas cenu sadalījums lielākā vai mazākā mērā atbilst izmaksu sadalījumam, kāds veidojās izstrādājot cirsmu, ir pārliecināta lielākā daļa aptaujāto uzņēmumu, savukārt visi domā, ka konkursā piedāvātais 1 m3 apaļo kokmateriālu sortimentu pievešanas cenu sadalījums drīzāk atbilst izmaksu sadalījumam, kāds veidojās pie sortimentu pievešanas.
  • Aptaujātos vairāk vai mazāk neapmierina sortimentu uzmērīšanas principi, kamēr sniegto pakalpojumu apmaksas principi apmierina pusi no mežizstrādes uzņēmumiem, bet otru pusi - neapmierina.
  • Visi aptaujātie atzinuši, ka viņu pildāmie uzdevumi atbilda tiem, ko viņi bija gaidījuši, slēdzot līgumu ar LVM „Apaļkoksnes piegādes". Arī darba uzdevumā sniegtā informācija bijusi pietiekama.
  • Palielinoties pakalpojumu iepirkuma apjomam, mežizstrādes uzņēmumi būtu gatavi ieguldīt līdzekļus jaunas tehnikas iegādei un informācijas tehnoloģijās, kas ļauj operatīvi elektroniskā formātā nosūtīt informāciju par pievestajiem kokmateriālu sortimentu apjomiem.
  • Mežizstrādes pakalpojumu sniegšana LVM „Apaļkoksnes piegādēm” pārsvarā tikusi vērtēta kā vidēji rentabla.
  • Lielākā daļa aptaujāto mežizstrādes uzņēmumu pievešanas ceļu izvēli (88% gadījumos) un cirsmu izstrādes laikus (75% gadījumos) vērtē kā apmierinošus, kamēr cirsmu izstrādes secība vairumu mežizstrādes uzņēmumu (63%) drīzāk neapmierina.
  • Līdzšinējo VAS LVM „Apaļkoksnes piegādes” darbību skalā no 1 (ļoti slikta) līdz 10 (ļoti laba) mežizstrādes uzņēmumi novērtējuši kā vidēju un labu.
  • Visi aptaujātie uzņēmēji atzīst, ka informācijas apmaiņa starp uzņēmumu un LVM „Apaļkoksnes piegādes” ir bijusi pietiekama un sadarbība ar mežizstrādes iecirkņu darbiniekiem darba organizācijas jomā viņus ir apmierinājusi.

III Par pārvadājuma pakalpojumu veikšanu 2003.g. apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros

  • Vairums, t.i. 67%, aptaujāto transporta uzņēmumu arī turpmāk ir plānojuši piedalīties LVM rīkotajos konkursos par pārvadājuma pakalpojumu sniegšanu.
  • Pilnīgi visi aptaujāto uzņēmumu pārstāvji atzinuši, ka viņiem ir ļoti svarīgi jau slēdzot līgumu zināt, kāds būs viņu darba apjomu sadalījums visa gada garumā.
  • Visi aptaujātie ir ieinteresēti noslēgt ilgtermiņa sadarbības līgumu ar LVM „Apaļkoksnes piegādes".
  • Vairāk transporta uzņēmumu vēlas slēgt līgumu tuvākā laikā pirms darbu uzsākšanas. 67% uzņēmēju ir pauduši viedokli, ka no līguma noslēgšanas brīža līdz darbu uzsākšanai nepieciešams viens mēnesis laika.
  • Vairākumu aptaujāto transporta uzņēmumu, t.i. 83%, apmierina kokmateriālu transportēšanas cenas veidošanās mehānisms.
  • Aptaujātos vairāk vai mazāk apmierina sniegto pakalpojumu apmaksas principi, kamēr sortimentu uzmērīšanas principi pusi transporta uzņēmumu apmierina un pusi - neapmierina.
  • Visi aptaujātie atzinuši, ka viņu pildāmie uzdevumi atbilda tiem, ko viņi bija gaidījuši, slēdzot līgumu ar LVM "Apaļkoksnes piegādes" un darba uzdevumā sniegtā informācija bijusi pietiekama.
  • Vairums aptaujāto transporta uzņēmumu, t.i. 67%, nav apmierināti ar pārvadājumu maršrutu plānošanu (vēlas lielāku kokmateriālu transporta tukšo (bez kravas) pārbraucienu samazinājumu), kāda tikusi veikta 2003.gada apaļkoksnes tirdzniecības pilotprojekta ietvaros.
  • Palielinoties pakalpojumu iepirkuma apjomam, transporta uzņēmumi būtu gatavi ieguldīt līdzekļus jaunas tehnikas iegādei un informācijas tehnoloģijās, kas ļauj operatīvi elektroniskā formātā nosūtīt informāciju no automašīnas.
  • Pārvadājuma pakalpojumu sniegšana LVM „Apaļkoksnes piegādēm” pārsvarā tikusi vērtēta kā vidēji rentabla.
  • Līdzšinējo VAS LVM „Apaļkoksnes piegādes” darbību skalā no 1 (ļoti slikta) līdz 10 (ļoti laba) transporta uzņēmumi novērtējuši kā labu.
  • Lielākā daļa, t.i. 83%, aptaujāto atzīst, ka informācijas apmaiņa starp uzņēmumu un LVM „Apaļkoksnes piegādes” ir bijusi pietiekama.

Ar pētījuma par 2003. gada apaļkoksnes tirdzniecības projektu rezultātiem varat iepazīties zemāk norādītajos failos:

 Aptaujas_rezultati_transports.pdf 

 Aptaujas_rezultati_pardosana.pdf 

 Aptaujas_rezultati_mezizstrade.pdf