27 • 12 • 2023

Pirmie atmežošanas darbi valsts mežu teritorijā “Rail Baltica” projekta īstenošanai

default

AS “Latvijas valsts meži” (LVM) piedalās “Rail Baltica” projekta īstenošanā – plānotā dzelzceļa līnija un tās infrastruktūras objekti šķērso Latvijas valsts mežu teritorijas, kā arī Satiksmes ministrija koku ciršanas tiesības visos mežos var nodot LVM izpildei. Šoruden tika saņemts pirmais pieteikums no SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” koku ciršanai atmežošanas cirtē LVM apsaimniekotajās teritorijās aptuveni 10 ha lielā platībā. Atmežošana tika veikta atbilstoši prasībām un  SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” ierosinātajā vēlamajā izpildes termiņā.

“Lielākais izaicinājums atmežošanas darbu organizēšanā bija tas, ka paralēli notiek zemes vienību sadale, lai izveidotu dzelzceļa infrastruktūrai vajadzīgās zemes vienības, kas tiks nodotas Satiksmes ministrijai. Tā rezultātā mainījās gan Valsts meža dienesta  gan Valsts zemes dienesta kadastra dati. Pirmā pieteikuma atmežošanas darbi ir pabeigti un Iecavas apkārtnē jau iezīmējas pirmās aprises “Rail Baltica” projektam, kur nākamā gada pirmajā ceturksnī tiks uzsākti pirmie pamattrases būvdarbi,” skaidro LVM Nekustamo īpašumu pārvaldes “Rail Baltica” projekta speciāliste Ilona Jēkabsone.

Kopējā “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas izbūve Latvijas teritorijā plānota 265 km garumā no Igaunijas līdz Lietuvas robežai.  No tiem aptuveni 70 km šķērso LVM šobrīd apsaimniekotās teritorijas.

karte

Attēls: “Rail Baltica” dzelzceļa pamattrases shēma Latvijas teritorijā ar LVM apsaimniekotajām teritorijām.

Pirms projekta ieiešanas būvniecības fāzē nepieciešams veikt meža zemes atmežošanu un koku ciršanu ārpus meža zemēm. Saskaņā ar Meža likumu, Satiksmes ministrija koku ciršanas tiesības uz nocirstajiem kokiem dzelzceļa infrastruktūras objektu un ar dzelzceļa būvniecību saistītās infrastruktūras būvniecības procesā var nodot valsts meža zemes apsaimniekotājam – LVM. Sagaidāms, ka jau nākamgad projekta ieviesēji aktīvi uzsāks organizēt koku ciršanu projekta īstenošanai nepieciešamās valsts zemēs. Sagaidāms, ka pirmie pieprasījumi koku ciršanai tiks saņemti  Zemgalē, jo šajā posmā būvniecības process ir vistuvāk būvdarbu fāzei. Koku ciršana tiks uzsākta pēc projekta virzītāju pieprasījuma saņemšanas par konkrētu posmu. 

picture8

Projekta attīstības un būvniecības centrālais koordinators ir trīs Baltijas valstu ministriju –Igaunijas Republikas Klimata ministrija, Latvijas Republikas Satiksmes ministrija un Lietuvas Republikas Transporta un sakaru ministrija, kopuzņēmums AS “RB Rail”. Savukārt nacionālais ieviesējs Latvijā ir valstij piederošā kapitālsabiedrība – “Eiropas dzelzceļa līnijas”.

“Rail Baltica” dzelzceļa infrastruktūras projekta mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, paredzot, ka dzelzceļa līnija savienos Helsinkus, Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Paņevežu, Kauņu, Viļņu un Varšavu. Projektā piedalās piecas Eiropas Savienības valstis – Polija, Lietuva, Latvija, Igaunija un, lai arī netieši, Somija.

Lasīt vairāk: