“Latvijas valsts meži” rīko semināru par Dūmiņu purva atjaunošanu

AS “Latvijas valsts meži” jau šajā rudenī sāks atjaunot purvus.

Darbi notiks vismaz astoņās vietās.

Tās visas ir īpaši aizsargājamas dabas teritorijas.

 

16. maijā “Latvijas valsts meži” rīkoja pirmo semināru.

Seminārā stāstīja par plānotajiem darbiem Dūmiņu purvā.

Seminārā piedalījās darbinieki no:

  • Dabas aizsardzības pārvaldes,
  • Valsts mežu dienesta,
  • “Latvijas valsts mežiem”.
 
Dūmiņu purvs

Dūmiņu purvs ir ļoti nozīmīgs.

Dūmiņu purvs atrodas dabas liegumā “Raķupes ieleja”.

Pirms vairākiem desmitiem gadu Dūmiņu purvs daļēji susināts.

Pirms Otrā pasaules kara purvā izveidoti vairāki grāvji.

Tie novada ūdeni no purva rietumu daļas.

Zemais ūdens līmenis būtiski ietekmē purva vidi.

 

“Latvijas valsts mežu” vides projektu vadītājs Helmuts Hofmanis skaidro:

“Zemā ūdens līmeņa dēļ purvā aug arvien vairāk koku.

Tas ietekmē purva augus, putnus un zvērus.

Tādi purvi kā Dūmiņu purvs ir īpaši piemēroti rubeņiem.

Rubeņi ir aizsargājama putnu suga.

Pēdējos desmit gados purvā riesto 10­–15 rubeņu gaiļi.

Latvijai tas ir liels skaits rubeņu."

 

Rubeņu gaiļu skaits ir atkarīgs no purva platības.

Taču purvam ir jābūt piemērotam.

Tāpēc purvā jānovāc liekie koki un krūmi

un jāstabilizē ūdens līmenis.

Tā purvs kļūs par ilglaicīgu rubeņu riesta vietu.

 

Dūmiņu purvā aug īpaši aizsargājami augi:

  • ciņu mazmeldrs,
  • sfagnu apaļlape.

Šie augi atrasti vairākās vietās Dūmiņu purvā.

Plānotie darbi ietekmēs arī augu dzīves apstākļus.

 
Ko darīs Dūmiņu purvā

Dūmiņu purvā stabilizēs ūdens līmeni.

Pašlaik no purva aiztek pārāk daudz ūdens

un purvs kļūst pārāk sauss.

Tāpēc purvā veiks vairākus darbus:

  • aizbērs 500 metrus garo susināšanas grāvi;
  • uz citiem grāvjiem veidos dambjus;
  • novāks liekos kokus un krūmus;
  • sadedzinās cirsto koku atliekas.

Koku atlieku dedzināšana mežā ir svarīga.

Kopā ar koku atliekām nodedzinās arī vecos viršus.

Virši laika gaitā saauguši lielās platībās un pārkoksnējušies.

Viršu laukos citi augi neaug.

Taču citi augi ir vajadzīgi purva daudzveidībai.

 

Darbi purvā atjaunos purvam raksturīgo vidi.

Tiks saglabātas augošās priedes un arī sausie un nokaltušie koki.

Darbi notiks vismaz 150 hektārus lielā teritorijā.

 

Pagaidām Dūmiņu purvā ligzdo putni.

Šajā laikā purvā nedrīkst strādāt.

Tāpēc visi darbi purvā notiks tikai rudenī un ziemā.

Darbus pabeigs līdz 1. aprīlim.

 
Purvu atjaunošanas projekts

Projekta nosaukums ir

“Purvu ekosistēmu atjaunošana īpaši aizsargājamās dabas teritorijās”.

Projekta numurs ir 6.1.1.7/1/24/I/001.

Projekta kopējais finansējums ir 7 058 824 eiro.

No valsts budžeta projektam piešķirti 1 058 824 eiro.

Sešus miljonus eiro piešķīris Eiropas Taisnīgas pārkārtošanās fonds.

Taisnīgas pārkārtošanās fonds palīdz Eiropas Savienības valstīm

īstenot Eiropas zaļo kursu jeb samazināt cilvēka ietekmi uz dabu.

Purvu uzlabošanu veiks septiņās īpaši aizsargājamās dabas teritorijās.

Kopējā teritoriju platība ir 1500 hektāru.

Projektu vada “Latvijas valsts meži”.

Projektā piedalās arī Dabas aizsardzības pārvalde.

Dabas aizsardzības pārvalde strādās

Gaujas Nacionālajā parkā un Ķemeru Nacionālajā parkā.