03 • 08 • 2022

Pedagogi apgūst arī Skandināvijas meža izglītības pieredzi

skolotaju nometne

Jūlija izskaņā teju 50 skolotāji, kas aizvadītajā mācību gadā piedalījās AS “Latvijas valsts meži” (LVM) īstenotajās vides izglītības programmās “mammadaba meistarklase” un “Cūkmena detektīvi”, pulcējās pedagogi tālākizglītības kursos radošā atpūtas nometnē, lai papildinātu zināšanas par meža pedagoģiju un mācību procesa rīkošanu ārpuse skolas telpām.

Vairāku dienu garumā pedagogi gan sprieda par nozīmīgiem jautājumiem un radīja idejas turpmākajam mācību gadam, gan piedalījās izzinošās un praktiskās nodarbībās.

Diskusijas un jaunas zināšanas

Kopā ar Latvijas Putnu fonda ornitologiem skolotāji varēja uzzināt vairāk par Latvijas putnu sugu daudzveidību un piedalīties putnu gredzenošanas paraugdemonstrējumā rītausmā. Savukārt Latvijas valsts mežu Kalsnavas arborētuma speciālisti dalījās vērtīgajā pieredzē par vides izglītības pasākumu un izzinošu materiālu veidošanu dažādām vecuma grupām, kā arī iepazīstināja pedagogus ar arborētumā augošajām retajām un eksotiskajām koku sugām.

skolotaju nometne2

Lai uzzinātu vairāk par mežkopju darbu, pedagogi kopā ar LVM Ziemeļlatgales reģiona vecāko mežkopi Juriju Ješko un Madonas iecirkņa vecāko mežkopi Vilni Otvaru kopīgi devās mežā, iepazīstot gan darbu specifiku, gan novērtējot klātienē meža apsaimniekošanas nozīmi. Kā vienu no lielākajiem izaicinājumiem kursu dalībnieki atzina mežsaimnieku cīņu ar egļu astoņzobu mizgrauzi (Ips typographus), kura izplatība pēdējo gadu laikā klimata pārmaiņu dēļ palielinājusies. Bet Latvijas Kokrūpniecības federācijas izpilddirektors Kristaps Klauss klātesošos iepazīstināja ar meža nozares nozīmi Latvijas tautsaimniecībā, aicinot pedagogus diskutēt par dažādām meža aktualitātēm, tostarp augošo mežsaimniecības nozīmi enerģētiskās neatkarības nodrošināšanā, kā arī vides un sociālo vajadzību samērošanu Latvijas meža teritorijās.

Skolotājas apmeklēja arī LVM Podiņu kokaudzētavu, kurā iepazinās ar uzņēmuma stādu ražošanas procesu no sēklas līdz stādam, kurš pēcāk tiek papildus apstrādāts tā pasargāšanai no kaitēkļu un pārnadžu bojājumiem. Lai izprastu kvalitatīvā stādmateriāla turpmāko ceļu, biedrības “Zaļās mājas” vadītājs Kristaps Ceplis, vadot praktisku nodarbību  ar paraugdemonstrējumiem, skaidroja koksnes kā videi draudzīga būvmateriāla lomu nākotnē.

Starptautiska pieredze arī Latvijas skolu klasēs

LVM rīkotie 36 stundu pedagogu tālākizglītības kursi šogad aizvadīti jau 16. reizi. Šoreiz vieslektoru vidū bija arī zviedru mācību grāmatu autore Lota Karlegarda (Lotta Carlegård), kura iepazīstināja Latvijas pedagogus ar Zviedrijas dabas skolu pieredzi meža vides izglītībā. Nodarbību ietvaros tika rīkotas arī autores vadītās darbnīcas skolēnu kompetenču veicināšanai, kuru laikā pedagogi apguva dažādas metodes mācību procesa interaktīvai rīkošanai dabā.

Laurenču sākumskolas skolotāja Anna Greidāne par vieslektores nodarbībām stāsta: “Lektore ir ļoti zinoša savas jomas profesionāle, kura prot ar savu stāstījumu ieinteresēt klausītājus. Āra nodarbības bija ļoti labas. Noteikti lielāko daļu Lotas metožu izmantošu arī savā skolā – jau esmu apdomājusi, kā dažas idejas izmantot savās stundās.”

Viņai pievienojas arī Rēzeknes 6. pamatskolas skolotāja Ilona Romanovska: “Idejas var izmantot ne vien bioloģijas, bet arī valodu un klases stundās – tās ir pielāgojamas dažādiem mācību priekšmetiem un vecuma grupām.”

skolotaju nometne3

AS "Latvijas valsts meži" piedāvā gan 12, gan 36 stundu tālākizglītības kursus pedagogiem, kuri izvēlas mācību procesā integrēt meža tematiku. Profesionālās pilnveides kursi ir saskaņoti ar LR Izglītības un zinātnes ministriju un tiek veidoti sadarbībā ar LU Starpnozaru izglītības inovāciju centru, kā arī Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūta Tālākizglītības centru. Apmācības norisinās kā pedagogu radošās atpūtas nometne vasarā un uz tiem aicināti gada aktīvākie skolotāji, kas iesaistījušies LVM vides izglītības programmās. Šajos kursos katrs skolotājs var piedalīties reizi trijos gados. Nākamie kursi plānoti 2023. gada vasarā.

Lasīt vairāk: