11 • 09 • 2020

Koksne ceļ spārnos

016

Jau pavisam tuvā nākotnē pasaules aviopārvadātāji ikdienas reisus plāno veikt ar lidmašīnām, kuru tvertnēs būs pildīta bioloģiski atjaunojama degviela no īpaši pārstrādātiem koksnes atlikumu materiāliem, kas rodas papīra un celulozes ražošanas procesā.

Plašam patēriņam pieejamas, no koksnes atlikumiem iegūtas aviācijas degvielas izstrāde norisinājusies jau vairākus gadus. 2016. gadā ASV aviokompānija “Alaska Airlines” veica pasaulē pirmo komerciālo pārlidojumu, izmantojot šādu (zaļo) degvielu, tomēr līdzšinējie produkti nebija piemēroti rūpnieciskai masveida ražošanai.

Situācija būtiski mainījusies šogad, kad grupa Dienvidkorejas zinātnieku no Korejas Zinātnes un tehnoloģiju institūta (Korea Institute of Science and Technology — KIST) paziņoja, ka viņiem beidzot ir izdevies izstrādāt tehnoloģiju, kas nākotnē ļaus ražot ekoloģisku un ekonomiski pieejamu aviācijas degvielu no lignīna.

Lignīns papīra un celulozes ražošanas procesā kļūst par ražošanas atkritumu, kam ir ierobežots lietojums un kas pārsvarā tiek izmantots siltuma iegūšanai. KIST pētnieku komanda šī gada 1. jūnijā zinātniskās literatūras izdevēja ”Elsevier” datubāzē ScienceDirect.com publicēja pētījumu par efektīvu lignīna pārstrādi biodegvielā.

Biedrības “Zaļās mājas” vadītājs Kristaps Ceplis stāsta, ka mūsdienās meža un kokapstrādes nozarē tiek izmantots viss, koksnes atlikumu materiāliem tiek piešķirta vērtība un inovitāte.

“Nav salīdzināms tas atlikumu daudzumus, kas palika mežā pēc mežistrādes pirms gadiem 30 un tagad. Pašreiz uzņēmumi cenšas izmantot pilnīgi visu koksni un tās pārpalikums, stumbrus, zarus, skaidas, pat skujas un bērza tāsi. Uzņēmumi meklē veidus, kā strādāt ekonomiskāk, kā izmantot visu un no katra koksnes kubikmetra iegūt pēc iespējas lielāku vērtību.

Koksnes ķīmiķu sasniegums ir ļoti svarīgs solis fosilo energoresursu aizstāšanā ar atjaunīgiem resursiem, turklāt tas sperts laikā, kad alternatīvu biodegvielu ieviešana kļuvusi vitāli svarīga arī aviopārvadātājiem,” teic biedrības “Zaļās mājas” vadītājs Kristaps Ceplis.

2016. gada oktobrī Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) dalībvalstis vienojās par civilās aviācijas radīto oglekļa izmešu samazināšanu, nosakot, ka 2027. gadā to apjoms nedrīkstēs pārsniegt 2020. gada līmeni.

KIST pētnieku izstrādātā metode koksnes atkritumu pārvēršanai augstas kvalitātes degvielā nav unikāls notikums. Jau šobrīd bioloģisko aviācijas degvielu tirgū piedāvā Somijas uzņēmums “Neste”, tiesa, degvielas ražošanas process ir atšķirīgs — par ražošanas resursiem tiek izmantoti citi bioloģiskie atkritumi: izlietotās augu eļļas, tauki utt. Kopš 2012. gada pilotprojektā degvielu no koksnes nelielā daudzumā ražo arī Austrijas uzņēmumā “BioCrack”.

Lasīt vairāk: